‘Met pa over de oceaan. Fantastisch’

5 juni 2012 | Van onze AS-redactie

van onze AS-redactie

Storm en tegenslag hadden ze. Maar de stemming aan boord is nog perfect. Vader Nico en zoon Frans Budel hebben met hun jacht Sec. Hayai in de vijfde etappe van de Global Ocean Race nog ruim 1100 mijlen voor de boeg.

Nico (72, foto rechts) en Frans (41) zitten inmiddels 17 dagen op zee. Vanuit het Amerikaanse Charleston op weg naar Les Sables d’Olonne, gelegen aan de Franse westkust.
Het jacht Sec. Hayai ligt op een vierde en laatste positie. “Helaas”, vertelt Frans Budel vanaf het jacht midden op de Atlantische Oceaan. “Maar dat komt vooral door de eerste week. Toen hebben we tot driemaal toe een windstilte gehad, waardoor de andere jachten uit konden lopen. Het blijkt dat altijd de achterste dubbele pech heeft doordat er dan net weer een verkeerde wind waait. Zo groeit de achterstand.”
Maandag kregen vader en zoon Budel ook nog te maken met materiaalpech. “De val van onze grote gennaker brak”, vertelde Frans. “De val is het touw dat het zeil in de mast hijst. Daardoor lag het hele zeil in het water. We hebben toen meteen ook het grootzeil laten zakken om zo het schip stil te laten liggen. Gelukkig zijn we er in geslaagd het zeil weer aan boord te trekken. Dat is dus sleuren en trekken. Gelukkig is het niet kapot. Die actie duurde wel 45 minuten en dat is niet goed als je wilt inlopen op de nummer drie.”
Met zijn pa had Frans Budel liever wat meer vooraan gezeten, maar de tocht op zichzelf is al een onvergetelijk avontuur. “Een walvis op nog geen 50 meter van de boot maakt een hoop goed. We zien om de dag wel dolfijnen en dat is gewoon geweldig om mee te maken. En wie kan er zeggen dat hij met een boot van 12,5 meter met zijn pa van 72 jaar de Atlantische Oceaan is overgevaren? Fantastisch toch?”

De Budels voeren over het algemeen een wat zuidelijker koers dan de 3 andere schepen. “Die beslissing hebben we aan het einde van de eerste week genomen”, zegt Frans Budel. “In onze tweede week kwam er een tropische storm over en die konden we zo grotendeels ontlopen. We hebben nog wel even windkracht 8 gehad, maar dat is altijd beter dan windkracht 10 of 11. De Cessna Citation, de nummer 1, heeft dat wel meegemaakt. Die is er goed uitgekomen, maar dat is enorm afzien.”

Angstige momenten hebben de Budels niet meegemaakt. “We hebben alles steeds onder controle gehad. Maar het is niet altijd leuk. Als er bij een storm elke 10 tot 15 seconden 500 liter water over het dek slaat, is dat geen pretje. Alles vliegt door de boot. Je moet ook zelf oppassen dat je niet ergens tegenaan slaat en je je bezeert. Maar als je zo’n storm doorstaat, geeft dat ook weer een kick.”

Frans (links) en Nico Budel verwachten zondag of maandag in Les Sables d’Olonne aan te komen. Dinsdagmiddag 12.00 uur voer Sec. Hayai met nog 1139 mijlen voor de boeg ten noorden van de Azoren. De achterstand op Phesheya-Racing, de nummer 3, bedraagt 184 mijlen. De koploper, Cessna Citation, zal met nog 163 mijlen voor de boeg, al woensdag in Les Sables d’Olonne aankomen. Frans Budel: ‘De achterstand op de nummer 3 was 248 mijlen, dus we halen wat in. Wij hebben onze ‘zwaar weer’ gennaker kapot, de nummer 3 heeft de ‘zwaar weer’ en de ‘licht weer’ gennaker stuk. Met wat minder wind, kracht 3 à 4, zullen we nog in kunnen lopen”, aldus Frans Budel.

De afgelopen 17 dagen zijn voorbij gevlogen. “Maar natuurlijk mis ik mijn vrouw en mijn kinderen. Maar ik wist ook waar ik aan begon. Gelukkig komen ze me aan de finish verwelkomen. Naar dat moment verlang ik wel.”


Etappekaart Global Ocean Race.